Den evaluerede leder får et større udbytte af rapporten med resultater fra ledelsesevalueringen, når lederen drøfter rapporten med sin nærmeste leder (en overordnet leder). Samtalen skal ske, når lederen selv har haft tid til at læse rapporten. Vi anbefaler, at samtalen finder sted senest 1-2 uger efter, at lederen har modtaget sin rapport. Samtalen kan kombineres med fx LUS, men det er vigtigt, at I sætter nok tid af til at dykke ned i rapporten.
Der er flere gode grunde til, at den evaluerede leder skal tale med sin nærmeste leder om rapporten:
Du kan her downloade et forslag til en struktur for samtalen mellem den evaluerede leder og lederens nærmeste leder (eller en intern eller ekstern konsulent). Den kan I med fordel bruge til at forventningsafstemme inden samtalen. I kan også vælge at bruge elementer af dagsordenen eller gribe samtalen an på en anden måde, hvis det fungerer bedre for jer.
Filen findes både som pdf og i word-format. Du kan finde word-versionen i vores materialekatalog.
Hvis den evaluerede leders første samtale om rapporten er med en intern eller ekstern HR-konsulent, anbefaler vi, at den evaluerede leder og lederens nærmeste leder sætter tid af til at mødes på et andet tidspunkt i opfølgningsprocessen – fx når den evaluerede leder arbejder med sin udviklingsplan.