Ledelse af politisk betjening stiller krav om, at lederen kan indgå i samspillet mellem politikere, medarbejdere, borgere og andre interessenter. Det betyder blandt andet, at ledere skal omsætte politiske initiativer efter deres intentioner, kende og forstå den politiske dagsorden, understøtte politiske beslutninger, bidrage til gode sagsforløb og medvirke til at skabe gode løsninger sammen med det politiske niveau.
Ledelse af politisk betjening er et tema, der er målrettet ledere, der har løbende kontakt med det politiske niveau.
At orientere sig efter den politiske retning samt at bidrage til udvikling af politik er uomgængelige opgaver, når man arbejder med politisk betjening. Som leder er det derfor vigtigt, at man kan navigere i det politiske landskab. Det handler om at lede og understøtte politikerne, håndtere interessenter og oversætte og tydeliggøre den politiske retning for medarbejderne.
Der er mange måder, du som leder eller I som organisation kan arbejde med ledelse af politisk betjening. Vi har lavet et materiale, som kan hjælpe på vej. Det indeholder blandt andet:
Der er én pdf til dig, der er leder og gerne vil vide mere om eller arbejde med ledelse af politisk betjening i dit eget lederskab.
Den anden pdf er til organisationer, der ønsker at arbejde med ledelse af politisk betjening som en del af den strategiske ledelsesindsats, eller som gerne vil skabe gode rammer for, at organisationens ledere kan arbejde med temaet.
I spørgeskemaet stiller vi nedenstående spørgsmål til medarbejderne. Leder og overordnet leder får tilsvarende spørgsmål, blot tilpasset sprogligt.
De næste spørgsmål handler om din oplevelse af, hvordan din leder bedriver ledelse af politisk betjening. Ledelse af politisk betjening handler om at kunne navigere mellem politik og administration, fx når det politiske niveau skal betjenes, og når beslutninger skal forberedes og implementeres.
Hvor enig er du i følgende udsagn?
Spørgsmålene besvares på en 5-points-skala, der løber fra (1) "Helt uenig" til (5) "Helt enig". Det er også muligt at svare "ved ikke" og "ønsker ikke at oplyse" på alle spørgsmål.
Temaerne i den fællesoffentlige ledelsesevaluering er udviklet på baggrund af dansk og international forskning og i tæt samspil med ledere, medarbejdere og HR-aktører i den offentlige sektor. Spørgsmålene er afprøvet i fokusgruppeinterviews. Derefter er spørgsmålsformuleringerne tilpasset, så de opleves som meningsfulde for både ledere og medarbejdere på tværs af den offentlige sektor.
Hvis du vil læse mere om forskningen om ledelse af politisk betjening, og hvordan vi har udvalgt og afprøvet spørgsmålene til temaet, kan du se mere her: